Museum Mariënkroon

Op 23 april 2017 is het eerste gedeelte van het Museum Mariënkroon geopend.

Dit eerste deel is gewijd aan het leven van de Cisterciënzer monniken die gedurende 110 jaar leefden, werkten en woonden in het klooster Mariënkroon. Aanvankelijk was de naam van het klooster Onze Lieve Vrouw van Onsenoort, totdat in 1936 de naam werd gewijzigd naar Mariënkroon. Sinds 1957 was Mariënkroon een abdij. In 2016 overleed de laatste abt. De laatste pater van het klooster (Jacobus Schuurmans) overleed in 2017.

Sinds 2002 zijn de gebouwen en terreinen van de stichting Mariapoli Mariënkroon (onderdeel van de Focolare-beweging).

Het museum toont foto’s en voorwerpen uit de 110-jarige geschiedenis van de Cisterciënzers in Nieuwkuijk.

Openingstijden zijn nog niet bekend. Voorlopig kunnen bezoekers zich op weekdagen tussen 09.00u en 17.00u melden bij de receptie van Mariapoli Mariënkroon om toegang te krijgen tot het museum.

Hier onder enkele foto’s van de openingsdag (met dank aan HTR-media). Links procurator Lluc Torcal bij de openingshandeling en rechts een beeld van de foto-galarij in de kapelgang.

Aan het museum zal ook een Focolare-deel worden toegevoegd. Dit deel zal ingaan op de geschiedenis van Focolare en met name op het verblijf in Nieuwkuijk sinds 2002.